Lös stora problem och testa nya idéer med en design sprint

Du har en fantastisk idé som du är ivrig att testa på marknaden. Börjar du utveckla appen eller hemsidan direkt? Bygger du en enkel första version? Eller kör du en design sprint?

Att utveckla en omfattande app eller hemsida tar flera månader, ibland år, kan kosta hundratusentals kronor och kommer med många svåra beslut längs vägen. Tänk om du kunde testa din idé på bara en vecka istället? Nu kan du det.

Design sprinten är en väloljad metod för att lösa stora problem och testa nya idéer på bara fem dagar, genom att bygga en prototyp och utföra användartester. Metoden är skapad av Google Ventures som har kört design sprintar med över 150 företag som Slack, Blue Bottle Coffee och Flatiron. Flera månaders arbete komprimerat till fem dagar, med värdefull data och lärdomar som belöning.

Det lät bra tyckte entreprenören som kom till Varvet med en stor idé om en ny P2P tjänst inom logistik. Så vi körde igång.

Med ett team bestående av designers, ux-designers, marknadsförare och entreprenören inleddes design sprinten en regnig måndag morgon.

sprint skiss

Design Sprinten

Första steget handlar om att planera för de kommande dagarna. Vad vill vi uppnå och vad ska vi göra för att nå dit? Det långsiktiga målet för tjänsten skrevs upp på whiteboarden och fungerade som en ledstjärna för hela sprinten. Vi tog ett djupdyk i utmaningen och sög i oss all tänkbar kunskap om branschen. Nödvändig information kartlades. Utmaningen för sprinten var att få in användare från den vitala målgruppen som registrerade sig för tjänsten. Målet för sprinten spikades, att mäta intresset för en ny tjänst genom användartester av en realistisk prototyp. Det var en intensiv dag och en lovande start på sprinten. Vi visste vad vi ville uppnå, vi skulle planera för, bygga och testa en realistisk prototyp på bara en vecka. Alla var på banan.

Andra dagen handlar om att hitta lösningar för att nå målet. Vi inspirerades av andra företag, inom samma bransch såväl som företag från andra branscher. Vi samlade insikter från första dagen och började skissa på lösningar. Vi började med att förändra och förbättra den ursprungliga idéen innan vi tog fram nya lösningar. Fantasin släpptes fri och ingen idé var för dum för att få chansen på ett papper.

sprint vagg

Tredje dagen röstade vi på den lösning vi trodde mest på. Inga gruppdiskussioner, inga utdragna processer, vi följde blint processen för design sprinten. Vi var effektiva och beslutsamma, tidspressen gav oss inget val. Till skillnad från vad många företag lever efter så är inte gruppdiskussioner och brainstorming alltid de bästa metoderna för att ta effektiva beslut, vilket Jake Knapp och hans samarbetspartner på Google Ventures som tagit fram design sprinten visar. Efter att vi beslutat om den lösning vi trodde mest på, skissade vi på en steg-för-steg plan för hur prototypen skulle byggas, och började bygga. En hemsida från scratch, med illustrationer, copy och de nödvändigaste funktioner. Allt för att användaren skulle uppleva det som en realistisk tjänst.

Nu var den stora stunden kommen. Prototypen skulle testas. Fanns det ett behov på marknaden? Hur många av besökarna på sajten skulle faktiskt registrera sig? Vi drog in besökare till sajten genom facebook-annonser och mätte antalet registrerade användare. Vi följde hur användare registrerade sig i realtid… först någon enstaka sen fler och fler.

“Den bästa delen med en sprint är att du inte kan förlora. Om du testar din prototyp med kunder, vinner du det bästa priset utav dem alla - chansen att lära, på bara fem dagar, om du är på rätt väg med dina idéer. Resultaten följer inte en enkel mall. Du kan ha effektiva misslyckande som är bra nyheter, bristfälliga succéer som behöver mer arbete, och många fler utkomster” Jake Knapp, Google Ventures

sprint prototyp

Intresset var större än vi hade trott. Vi hade lyckats. På bara en vecka hade vi planerat för, byggt och testat en prototyp med användare. Design sprinten var i mål.

Vad gav sprinten?

Entreprenören fick hjälp att vässa på, bygga och testa sin idé med användare. Inga gissningar. Vi förlitade oss på data. Entreprenören fick svar på affärskritiska frågor och vet nu vad som är nästa steg i utvecklingen av tjänsten. Istället för att vänta i flera månader fick han svaren på bara en vecka. Han vet nu vad han vill bygga och vad som är viktigt för att få tjänsten att flyga.

“Design Sprint var något helt nytt för mig. Varvet hade satt samman ett slipat och sammansvetsat team med bred kompetens inom design, utveckling och marknadsföring/kommunikation.

Resultatet var överraskande positivt och jag kan nu med distans till sprint-veckan bekräfta att upplägget förmådde mig att dels prestera bättre men även åstadkomma mer än vad jag först trodde var möjligt på såpass kort tid. Varvet klockade sprinten närmast minutiöst, vilket var en förutsättningar för att vi skulle komma vidare i processen. Att jobba mot klockan och en strikt deadline gjorde - tvärt emot mina tvivel - gott i den kreativa processen. Upplägget pressade mig också emellanåt till obekväma men absolut nödvändiga (vilket nu även visat sig vara korrekta) beslut.

Deras engagemang var helhjärtat, över förväntan och min upplevelse av vårt samarbete var mera likt att få sitta ned med ett gäng medgrundare. Genomförda tester ger ett värdefullt resultat som ligger till grund för beslut om vidareutveckling av tjänsten.” Entreprenören

Läs mer om Design Sprintar hos Google Ventures