Vad vi tar med oss från UX-konferensen From Business to Buttons 2018

I veckan besökte vi Skandinaviens främsta konferens inom UX och Service Design From Business to Buttons, på Cirkus i Stockholm. Vi fick inspiration och konkreta tips på hur vi lyfter organisationer genom att skapa riktigt bra användarupplevelser.

Jared Spool

Jared Spool, medgrundare till Center Centre, en designskola i Tennessee, inledde dagen på ett strålande sätt. Han tog med oss på en resa om hur Disneyland förbättrat användarnas upplevelser och hur det tog dem 17 år att nå dit. Från en hemsida som var omöjlig att navigera rätt på, till digitala armband som ger gästerna skräddarsydda upplevelser vid varje besök. Han betonade vikten av att hela organisationen är i kontakt med användare, ofta, för att lyckas designa riktigt bra upplevelser.

Se Jareds tal

Jared Spool

Kellee Santiago

Kellee Santiago, skaparen av äventyrsspelet Journey som genast blev en stor succé när det släpptes. Spelet visades på storbild samtidigt som hon berättade om vilka känslor skaparna ville att spelet skulle framkalla hos spelarna. Spelrecensenter har kallat det för en rörande och emotionell upplevelse, och hyllat det för sin visuella och auditiva prestation samt känslan av kamratskap när man spelar med främlingar. Genom att lägga stort fokus vid vilka känslor skaparna ville att spelarna skulle känna, lyckades de göra ett populärt spel med relativt små medel. Ballt spel, ball presentation! Go Kellee!

Läs mer om Kelle

Kelle Santiago

Dana Chisnell

Dana Chisnell pratade om hur demokrati är ett designproblem. I talet förklarade hon hur varje väldesignad upplevelse börjar med berättelser från människor. På Civic Center jobbade Dana tillsammans med sitt team för att förstå amerikanska röstare och deras upplevelser vid val i över 5 år. De använde berättelser för att visualisera och kartlägga medborgarnas upplevelser när de går och röstar vid val. Genom att sätta sig ner och prata med människor på djupet kan vi lära oss nya saker som förklarar stora problem.

Spana in vad Dana jobbar med

Konferensen gav oss inspiration för att fortsätta vår satsning på UX-design. Vi ser fram emot att hålla fler designsprintar där vi snabbt testar en produkt med användare, vi ser fram emot att göra fler djupa användarstudier och vi ser fram emot att fortsätta bygga saker som användarna älskar.

Om From Business to Buttons

From Business to Buttons är skandinaviens största internationella konferens om UX och Service Design, som hålls varje år i Stockholm. Det är mötesplatsen för alla som vill ha inspiration och praktiska råd om hur man genererar affärsvärde genom att skapa bra användarupplevelser.