Varvet krokar Fishbrain-grundaren Jens Lindman

Varvet fortsätter att växa och anställer nu Jens Lindman som Design Director i samband med företagets storsatsning inom design. Varvet har med teknisk kärnkompetens hjälpt företag förändra genom digitala produkter och tjänster sedan starten år 2008. Nu satsar man på att förstärka sitt erbjudande inom digital strategi och UX-design genom att tillsätta Lindman som Design Director.

Jens Lindman

Vi har sedan starten år 2008 varit vassa på att bygga digitala tjänster och produkter med vår tekniska kärnkompetens, nu ska vi bli ännu bättre på att bygga rätt saker. Jens kommer leda vår satsning inom design. Hans stora erfarenhet från Fishbrain där han utifrån identifierat problem byggde ett internationellt företag från grunden, innebär att vi adderar ytterligare spetskompetens till vårt designteam.” Jon Kindell, Partner Varvet

Välkommen Jens, grymt roligt att ha dig här. Berätta om dig själv?

Jag är född och uppvuxen i Småland och började jobba med olika webbprojekt år 1998. Jag drev företaget Syrgas som hjälpte företag att profilera sig på internet. Därefter jobbade jag två år som designer på Telia innan jag grundade Fishbrain. Jag har bott i Göteborg i 10 år och fritiden spenderas med familj och fiske.

Berätta om Fishbrain?

Fishbrain är ett socialt nätverk som hjälper sportfiskare att fånga mer och större fisk genom att crowdsourca fångstdata från sina användare. Våra algoritmer försöker sedan hitta mönster i datan, som blir till rekommendationer om var, när och hur man ska fiska. Idag har Fishbrain över 4 miljoner användare globalt.

Idén fick jag när jag fiskade på Gotland med en vän. Vi hade aldrig fiskat där förut och fisket var trögt. Vi började desperat googla efter vilka beten man skulle använda och vart man skulle fiska. Det visade sig att många hade samma problem men jag hittade ingen vettig lösning. Idéen om att bygga en community där sportfiskare kunde hjälpa varandra föddes. Jag byggde en första webapp och lanserade i Sverige år 2010. Året efter lanserade vi på iPhone och tillväxten ökade snabbt. År 2012 gick Johan Attby in i företaget som VD och blev en viktig del i att bygga upp företaget tillsammans med mig och Marcus Fransson. Företaget har nu vuxit till 25 anställda och Fishbrain har användare i hela världen.

Häftig resa, kan du dela med dig av några tips till startups?

  1. Lös riktiga problem. Jag förstod problemet med fiske på djupet eftersom att jag själv upplevde det.
  2. Bygg ett bra team med olika kompetenser. En lärdom från att jag, Markus och Johan var ett väldigt bra team. Vi kompletterade varandra och hade expertis inom olika områden.
  3. Tänk globalt, börja lokalt. Vi började i Sverige, kunde iterera snabbt för att hitta “product market fit” innan vi lanserade i USA.
  4. Fokusera på onboardingen. Identifiera vad som gör att en användare stannar och fokusera sedan på att skapa en onboarding som tar en användare dit så snabbt och friktionsfritt som möjligt.

Varför Varvet?

Fishbrain är en framgångssaga som jag älskar att jag har fått vara med och skriva. Jag är övertygad om att Fishbrain blir en global succé, men efter åtta år vill jag börja på ett nytt kapitel. Jag blev kontaktad av Jon på Varvet och fick ett bra första intryck. Det är extremt roligt att hjälpa företag med tjänsteutveckling i den tidiga fasen och det får jag chansen att göra på Varvet. Här kan jag använda allt det jag lärt mig på Fishbrain och omsätta det i praktiken i varierande projekt. Varvet jobbar tillsammans med spännande företag i olika branscher och jag ser fram emot att bidra i flera olika projekt. Jag fastnade även för att det är ett platt företag utan hierarki och att alla får vara med och påverka. Det känns spännande med vår satsning på design och jag har mycket att bidra med där.

Vad vill du hjälpa andra företag med?

Jag brinner för att lösa problem, det har drivit mig genom hela äventyret med Fishbrain. Jag vill hjälpa företag att identifiera och lösa riktiga problem. Genom att lägga mer tid på att definiera problemet kan vi tillsammans bygga rätt saker, vilket är helt avgörande för om företaget skall lyckas med utvecklingen av nya produkter och tjänster digitalt.

Varför är design viktigt i framtiden?

Utbudet av digitala tjänster och produkter har exploderat och enbart de som löser verkliga problem kommer att växa. Det gäller att bygga rätt saker och nyckeln är design där man skapar tillsammans med kunderna utifrån deras behov. Till Varvet ska man komma när man har problem som behöver lösas. Vår designsatsning innebär att vi kan hjälpa fler kunder bygga produkter och tjänster som gör skillnad.